op reis Met onze oude commer as-64-71

Deel 1 gaat over de heenreis via Frankrijk en Spanje door Portugal
Deel 2 , hieronder, gaat over de terugreis via rondje Spanje en Frankrijk terug.

Maandag 8 augustus Puerto St Maria – Gibraltar 175 km

Om 9.30 uur opgestaan . De laatste broodjes opgegeten en de boel opgeruimd. Om 11 uur rijden we naar de stad. Halen geld bij de bank en boodschappen bij de supermercado. Whisky kost hier fl 6,-. Om 14 uur gaan we op weg naar Algeciras. Bij de benzinepomp vullen we alle tanks. Na een heuvelachtig landschap stoppen we bij Palmones aan het strand. Lekker gezond en gezwommen. Daarna rijden we naar Tarifa, het zuidelijkste puntje van Spanje. Je kan Marokko zien liggen. We doen navraag over reizen naar Tanger. We kunnen geen camping vinden en stoppen onder de rots van Gibraltar in de buurt van andere campers. Er is een militair vliegveld in de buurt. Straaljager piloten oefenen in landen en opstijgen. Het is enorme herrie, maar gelukkig duurt het niet lang. Na enige tijd krijgen we politiebezoek. Ze maken ons duidelijk dat er te veel campers op de plek staan. In ons beste Spaans leggen we uit “Por una noite?”, Gracias? Hij knikt. Dat is dus geregeld, Sommige andere campers vertrekken. Morgen gaan we naar Gibraltar en halen tickets voor Tanger.

Dinsdag 9 augustus Algeciras 15 km

Om 10 uur vertrokken van ons plekje tussen de andere campers naar Gibraltar, ongeveer 1 km verderop. Bij de douane aangekomen moesten we terug. Ze lieten alleen mensen door die een Engels paspoort hebben. Als we er heen willen moeten we via Tanger met de boot oversteken. Dat betekent 2,5 uur varen en fl 80,- pp enkele reis. Dat terwijl we voor de poorten van Gibraltar stonden. Dat doen we dus niet! We rijden terug naar Algeciras en boeken onderweg een 1-daagse excursie naar Tanger. We gaan nog even naar de markt. Buiten de stad vinden we een strandje waar we lekker gezwommen hebben. Bij het strandje is ook een parkeerplaats waar we prima kunnen overnachten. ’s Avonds barbecueën we en spelen een potje kaart. Op de achtergrond zien we de met lichtjes bezaaide rots van Gibraltar en boven ons hoofd talloze vleermuizen. Heel romantisch. Om 11.15 gaan we naar bed.

Woensdag 10 augustus Algeciras-Utrera 240 km

Vanochtend om 7 uur opgestaan na een onrustige nacht vanwege de spanning. We zijn op het nippertje bij de boot aanwezig. Er is niets aan gegeven, maar we haasten ons naar de juiste plek. Daar bleek dat we geen stempel in ons paspoort hadden. Geen nood, we hadden nog 10 minuten omdat te regelen. Er stond natuurlijk meteen een mannetje klaar om ons tehelpen. Naar het douanehok. Daar stond een rij van 30 meter. De man leidde ons voor de rij van wachtenden. Gaf ons de paspoorten terug en hield zijn hand op. Daar hadden we op gerekend. Terug naar de hydrofoil, vleugelboot. Er kon nu niets meer mis gaan. De douaneman vroeg om onze visa. Die hadden we dus niet. Paniek! Niemand snapte iets, maar we mochten de boot niet op. Wij terug naar het douanekantoor. Die gaf een paar stempels extra en begreep er ook niets van.. Terug naar het reiskantoor Tourafrica. Die wezen ons naar de Marokaanse consul op een moeilijk adres alleen per taxi bereikbaar. De vrouw op het kantoor van Tourafrica zei dat er helemaal geen Marokkaanse consul in Algeciras was.! Toen hadden we er helemaal geen zin meer in. We reden terug ons boekingskantoor en kregen gelukkig ons geld terug. We besloten terug te gaan naar Sevilla, waar genoeg te zien was. Eerst even inkopen doen bij een Mamoet super en de watertanks gevuld bij de autowasserij. Daarna klommen we met de Commer over een lange bergweg door de Sierra Nevada. Onderweg nog even gestopt langs de Costa del Sol om te zwemmen. In Estepona was het trouwens druk. Je kon er prachtig vrij kamperen. Hele tentenkampen stonden er. Door de bergen kwamen we langs Ronda. Een prachtig gelegen dorpje met veel Moorse invloeden in de bouwstijl De brug , die aanvankelijk een gevangenis was, bewonderd. Foto’s gemaakt en een reuze ijsje gekocht. Door warm Andalusië verder gereden richting Sevilla. We stopten langs een stil voetbalveldje naast een dorp. Het dorp leek wel een soort vesting. Vrijwel meteen waren we omgeven door een hele stoet kinderen uit het dorp. Ze vonden het prachtig om op de foto te gaan. We deelden snoepjes uit en het ijs was gebroken. Pa’s en Ma’s kwamen ook kijken maar maakten geen contact. Ze wisselden adressen uit en er werd een baby gehaald om te laten zien. Ze vroegen of Annet wilde komen spelen en die wilde dat wel. Na 3 uur zetten we de kinderen de bus uit. Ze gingen en groeten vriendelijk. Ze begrepen dat we de volgende dag weer verder gingen. In alle rust nemen we nog een glaasje en gingen om 11.45 naar bed.

Donderdag 11 augustus Utrera-Sevilla-Loja 230 km

Om 10 uur vertrokken richting Sevilla. Vlak voor de stad moesten we stoppen voor een stoplicht. Een paar slimme kinderen stonden klaar met spons en zeem. Ondanks ons nee werden de ramen gewassen. Een aardig zakcentje. In Sevilla vonden we een bewaakte parkeerplaats vlakbij het centrum en liepen richting VVV voor een gratis folder met alle bezienswaardigheden. Op naar de kathedraal. Buiten stond dat alle mannen met een korte broek en vrouwen met een minirok niet naar binnen mochten. Ed kon er dus niet in. Geen nood, hij moest toch een nieuw fotorolletje kopen. Wil en Annet bekijken de kathedraal. Die was heel mooi. Na de kathedraal gaan we naar de Giralda een 98 hoge toren, van waar je een mooi uitzicht hebt over de stad. Daarna willen we het Alkazar paleis en de tuinen bezoeken, maar helaas we waren te laat, siesta! We moeten tot half vijf wachten. Dat deden we maar, want we wilden het wel zien. We eten wat en zitten op een terrasje. We hebben geen spijt van het wachten, want het is heel mooi en interessant. Typische Moorse bouwstijlen. De tuin is prachtig. Om kwart voor 6 gaan we weer naar de auto en rijden richting Granada. We stoppen op een parkeerplekje langs de kant van de weg. Eten wat , spelen een spelletje kaart en gaan naar bed.

Vrijdag 12 augustus

Om 10 uur vertrekken we richting Granada. Vlak voor Granada doen we boodschappen en vullen alle tanks bij een autowasserij. Die is altijd aanwezig bij een supermarkt. We willen het Alhambra bezoeken. Dat is een heel beroemd paleis van Karel V. Het is bijna ongelooflijk. Alles is in prima staat en de oudste bouwwerken dateren van 1232! Het is heel groot en we hebben alles bezocht. Om 4 uur vinden we het genoeg en drinken nog wat in de Commer en rijden richting kust. Een hele mooie weg door de Sierra Nevada. Veel haarspelbochten en afgronden. We zien rijstvelden. Verder veel suikerriet, bananenbomen, mais en bamboe. We stoppen bij een riviertje om de was te doen. Het was een hele stapel van 6 dagen. Na de kleren zijn we zelf aan de beurt. Alles gewassen en afgespoeld , heerlijk schoon. We hangen alle was op in de auto. Annet kon nergens meer zitten. Aan de kust vinden we een prachtig plekje langs het water, tussen de hoge rotsen. We spannen buiten wat lijntjes op de was te drogen. We staan niet alleen. Heel wat andere campers vinden het ook een prima plek. Aan het begin van het strandje staat een eettentje waar het eten op een houtskool vuurtje wordt bereid. Leuk, maar we zijn te moe om uit eten te gaan. Nog even een wandelingetje gemaakt en om 12 uur naar bed gegaan.

Zaterdag 13 augustus Torrenueva-Los Alcazares 348 km

Helaas blijkt ’s morgens het strandje zo vervuild dat we worden weg gejaagd door horden vliegen. We stappen maar op en rijden een heel eind door. ’s Middags zoeken we een strandje op bij Aquilas. We zwemmen en snorkelen lekker rond. Daarna vinden we een nieuwe manier van douchen. Ed neem een jerrycan met water naar het dak en stort het uit over ons. Zo kunnen we ons haar wassen en douchen. We kopen wat in voor de barbecue en rijden weer door. Achter ons halen twee auto’s elkaar in terwijl een vrachtwagen af slaat. Dus alle drie op elkaar. Gelukkig alleen blikschade. Later steekt een jongen vlak voor ons over zonder uit te kijken. We kunnen hem nog net ontwijken door hard te remmen. In het donker stoppen we bij Los Alcazares langs een binnenzee. We barbecueën en gaan daarna naar bed. Midden in de nacht komen vrachtwagens aan rijden. Ze parkeren naast ons. ’s Ochtends doen ze een deel van hun achterkant open en ik zie een kompleet bakstel in de bak staan. Ja , zo kan je ook kamperen.

Zondag 14 augustus Los Alcazares-Alcocebes 250 km

Annet zwom nog even in de ondiepe baai. Daarna trokken we verder richting Alicante langs veel bekende plaatsen zoals Benidorm enz. Een en al toerisme. Torenhoge appartementen, hotels met borden waarop stond “Hollandse keuken”, enz. Vlak na Valencia stopten om even af te koelen in het water. Even lekker gezwommen, hoewel het druk was (een feestdag denken we). Daarna nog even door gereden en vlakbij een dorpje in het land gestopt. De omgeving leek een beetje op een vuilstort. Er waren veel muggen dus slapen ging een beetje lastig.

Maandag 15 augustus 15 km

Even ontbeten en afgewassen. Daarna opgestapt. We waren nauwelijks 2 km verder op een auto kwam ons toeterend tegemoet op een stil landweggetje. Onze vrienden Nico en Marion en zoon Koen kwamen ons tegemoet. Onvoorstelbaar! We wisten niet eens dat ze hier op vakantie waren. We waren even helemaal verrast. We rijden met ze mee naar hun camping en hebben koffie gedronken en bijgepraat. Later nog heerlijk gezwommen. Ed probeerde nog wat mislukte surfpogingen. Nico nam ons om de beurt mee op zijn surfplank. Lekker hard door het water. Volgens Nico viel de snelheid wel mee. Daarna deden we nog een wasje. 1500 km van huis en dan samen een wasje doen. Apart! Met zijn allen in de Commer reden we naar een reuzenglijbaan met zwembad en terras. Cuba Libre gedronken en de glijbaan geprobeerd. Daarna gedouched en een eettentje opgezocht . De paella smaakte perfect. Later bij de tent nog een koffie gedronken met een borreltje toe. Om 1 uur in bed gedoken.

Dinsdag 16 augustus Akoceber – Le Boulon 450 km

We stonden buiten de camping vlak aan zee. ’s Ochtends lekker gezwommen en koffie gedronken bij de tent. Ze zwaaiden ons uit en we reden weer verder naar het noorden langs het water. Tot vlak bij Barcelona waar we nog wat inkopen deden. Toen we afrekenden begon het zwaar te onweren en te regenen. Ed zag het al aankomen en haalde de regenjacks. We bereikten droog de Commer.
We namen de tolweg tot aan de grens. Eerst alle pseta’s en munten opgemaakt en toen ……….moesten we nog betalen voor de tolweg. Weer terug gereden en wat geld omgewisseld. Bij de douane even de bibbers, omdat we wat sterke drank hadden ingekocht. Maar er was niets aan de hand, Ze stonden druk te kletsen en bekeken onze paspoorten niet eens. Even verder moesten we 3 francs betalen voor een stukje snelweg. Paniek! Geen Frans geld in kas. Alleen wat losse munten. De man in het hokje zei “C’est ne pas Grave”, en liet ons door. Nog even door gereden en gestopt op een parkeerplaats om te overnachten.

Woensdag 17 augustus Le Boulou – 40 km voor Clermont Ferrand 440 km

Doorgereden langs prachtige wegen en een mooie omgeving van centraal Frankrijk. Gestopt
 bij Lempdes langs de rievier de Allier (zijrivier van de Loire).

Donderdag 18 augustus Clermont Gerrand – Fontainebleau 420 km.

We rijden verder langs de rivier de Allier die bij Nevers in de Loire uit komt. Een mooie binneweg met heel veel kastelen. Sommige zijn te bezoeken, andere weer niet. We gaan onze buren opbellen die in Zeeland op een camping zitten. Daar rijden we dan langs. In Fontainebleau vinden we een parkeerplek in het bos waar we overnachten.

Vrijdag 19 augustus Fontainebleau – Renesse 490 km

We bezoeken eerst het kasteel van Fontainebleau. We hebben niet zo veel tijd om alles te bekijken, jammer. Het is al behoorlijk warm. In een hypermache slaan we nog wat wijn in. Bij de Franse grens wordt de auto voor ons er uit gepikt voor controle. Dus even de bibbers, maar we kunnen door. We rijden over Gent binnendoor en dan met de boot naar Vlissingen. Daarna over de Zeelandbrug met fl 3,50 tol naar Renesse. Op de afgesproken camping hing een briefje dat de buren op een andere camping zaten. Lekker gekletst over onze reis en laat naar bed.

Zaterdag 20 augustus

Lekker uit geslapen. Het plakboek bij gewerkt en koffie gedronken met de buren. We leenden hun fietsen om naar het dorp te gaan. We moesten nog wat boodschappen doen en een restaurant zoeken om te gaan eten. Er zou ook een taptoe zijn, een jaarlijks terug kerend evenement in Renesse. De restaurants vielen tegen, dus besloten maar te gaan barbecueën. We namen de taptoe voor lief , dronken een borreltje en speelden een spelletje klaverjas.

Zondag 21 augustus Renesse – Rotterdam- Hoorn 175 km

Na een hevige onweersbui ’s nachts werd het toch weer mooi weer. We konden zelfs buiten eten. Snel de boel op gepakt. Nog een kopje koffie gedronken en om 11 uur weg gereden. Bij de Haringvlietsluizen was een expositie over de deltawerken. We konden de verleiding niet weerstaan. Heel interessant met film en rondleiding. In Rotterdam bezochten we nog even onze oma. Dat was heel leuk. Daarna naar mijn moeder, want die werd 60. Na het eten onze poes Spikkel bij de andere oma op gehaald. Om half negen waren we eindelijk thuis, moe en voldaan. De bloemen van onze buren verwelkomden onze komst.