Kroatische kust, vol eilanden, stranden en soms een geweldadige historie

Dinsdag 1 september 450km Grifte

De laatste dingetjes bij elkaar gezocht. Klein wasje gedaan. Jip gaat lekker op ons schone bed liggen. Even later moet hij er toch aan geloven. We treffen Ab en Blien om 10.30 bij de Mac Donald. Over Utrecht naar Arnhem gereden. Even een broodje gegeten en door gereden naar Kassel tussen heel veel vrachtwagens en regen. We vinden een goede camperplek bij een stadion in Grifte Na het eten gaat Jip even naar buiten.

Woensdag 2 september 370 km Schwandorf

In de mist wakker geworden. Jip is vannacht nog even actief geweest. Na de douche in onze camper en het ontbijt vertrokken. Vanaf Kassel naar het zuiden gereden. Via Neurenberg naar het oosten gereden en bij Schwandorf een gratis camperplek aan de rivier gevonden. Het is een leuk dorpje waar we een biertje op een terras drinken.

Donderdag 3 september

Na het ontbijt en de koffie met koek zijn we op de fiets langs de rivier de Naap gereden. Af en toe steile klimmetjes. Uiteindelijk komen we in Klardorf aan. Lopend hebben we het stadje bekeken en bij een lunchroom koffie met gebak gegeten. Langs de provinciale weg daarna 17 km terug gereden tegen de wind in. Nog even wat boodschappen gedaan en na het eten vroeg naar bed.

Tsjechië
Vrijdag 4 september 270 km Cesky Krumlov

Na het ontbijt gaan we op weg naar Tsjechië. Net over de grens eten we een broodje. We nemen geen snelwegvignet en rijden over binnenwegen naar Cesky Krumlov. De camping is moeilijk te vinden. Het blijkt een grasveld naast een rivier met veel tentjes en kano’s. Je kunt er wild water varen. We krijgen gratis zang van en stel rond een kampvuur en Jip is om 3 uur ’s nachts weer lekker actief.

Zaterdag 5 september

Gedoucht aan de regel in het douchehok, heel apart. Daarna een wasje gedaan. In de middag langs het water gefietst. Het fietspad eindigde opeens. Dan maar naar het dorpje Zlata Koruna gereden. Er is een klooster met een kerk. Helaas vandaag dicht, net als de opticien voor de kapotte bril van Wil.

Zondag 6 september 10 km

Regenachtig weer. Alles geleegd en weer gevuld. Daarna naar Cesky Kumlov gereden. Het was maar 10 km. Camperplek is eigenlijk een parkeerterrein zonder faciliteiten. Het Unesco stadje bekeken. Veel oude gebouwen, kasteel en een klooster. Na een kop soep en een biertje terug naar de camper. Jip is blij om ons te zien. Nederland verliest met 3-0 van Turkije. Slechte dag dus en het is nog koud ook. Maar morgen gaan we naar de opticien. Misschien dat hij de bril van Wil kan maken.

Maandag 7 september 110km Telc

Wil met Blien gaan naar opticien. Bril is niet te maken. Ik probeer met 2-komponentenlijm de zaak te fiksen. We vertrekken naar Telc. Ook dat is een Unesco-dorp. Ab heeft een nieuwe TomTom op zijn telefoon. Die vindt andere wegen dan de onze. We raken elkaar daarom even kwijt. In het volgende dorp treffen we elkaar weer bij de supermarkt. In Telc is een camperplek. Even een parkeerkaartje regelen voor 4 euro. De parkwachter helpt ons. In de regen bekijken we het stadje dat in 1550 verbrand is, maar door de kasteelheer weer in Italiaanse sfeer is herbouwd. Jip houdt ons deze nacht lang wakker.

Dinsdag 8 september 110km Brno

Het is zonnig en we bekijken het kasteel dat gisteren dicht was. Daarna rijden we naar Brno. Onderweg even een broodje gedaan. We zijn om 16 uur op de camping. Mooie plek en lekker buiten gezeten. Jip heeft de omgeving verkend. Wil koopt nieuwe bril voor 130 euro die binnen een half uur klaar is met de nieuwe glazen erin. Waar vind je dat in Nederland. De oude was 7x duurder.

Woensdag 9 september

Hele dag wat regen. Dus lekker relaxen, lezen, tv-kijken. Even naar het dorpje Veverská Bítýška gefietst om boodschappen te halen. Het is oud dorpje met weinig faciliteiten.

Slowakije Donderdag 10 september 170 km Piešťany

Het weer klaart op. Kampgeld betaald aan de Nederlands sprekende campingeigenaresse. Daarna laatste Tjechische geld besteed aan diesel en boodschappen. Bij de Slowaakse grens een vignet gekocht, want rijden over de binnenwegen kost toch wel veel tijd. In Brno moesten we via allerlei binnenwegen de snelweg ontwijken en dat willen we niet meer. Bij Piešťany een camping gevonden op loopafstand van het thermaal zwemparadijs. Chinese kip gegeten en op tijd naar bed. We zijn een beetje verreist.

Vrijdag 11 september Piešťany

Rare datum. De zon laat zich nog niet zien. Op de fiets het thermaal centrum met bad verkend. Er lopen wat dure Arabieren rond, maar ook gewone mensen. We vragen een boekje en zoeken de zoutgrot met 60 graden bad uit. Geheel opgewarmd en gerenoveerd verlaten we het Health centrum Spa. Een mooie ervaring rijker.

Zaterdag 12 september Piešťany

Eindelijk de zon. Meteen wasje gedaan en lekker in de zon buiten gezeten. Daarna op de fiets langs de rivier naar Piešťany gereden. Geflaneerd door de hoofdstraat. Het is lekker weer en er lopen heel wat mensen rond. Er is ook een groepje dat op het gras wat staat te zingen. Waarschijnlijk moeten ze straks in de kerk een huwelijk begeleiden. We doen gelijk wat boodschappen en nemen een wijntje en een biertje op een terras.

Hongarije Zondag  13 september 300km Eger

Het waait behoorlijk. We rijden over de snelweg naar Hongarije. Bij de grens koffie gedronken. Daarna over hobbelige binnenwegen langs de grens naar Eger gereden. Op de camping vol met een Franse reisgroep rijd ik achteruit in een greppel. De camper zit vast. Met behulp van de camper van Ab worden we er weer uit getrokken. Een Franse man help ons met een antislipmat. 's Avonds barbecueën we. Een Fransman laat ons zijn roadboek lezen van hun reis.

Maandag 14 september

Weer een lekker zonnetje. Na het ontbijt fietsen we naar de stad Eger. In de kerk is een orgelconcert met Bach. We kopen een kaartje en luisteren er naar. Daarna doen we een broodje in een leuk straatje. We lopen door naar de minaret en het marsepein museum. Het marsepeinmuseum is een verzameling kunstwerken , allemaal van marsepein. We lopen om het kasteel en drinken een wijntje op een mooi pleintje. Na de boodschappen bij de Tesco fietsen we terug naar de camping. De Fransen gaan lekker eten bij receptie.

Dinsdag 15 september Hortobaky 90 km

Het is nog 90 km naar Hortobaky. Dat is een nationaal poesta park midden in Hongarije. We doen onderweg nog een bakkie en vinden een prima camping naast een hotel. Jip breekt los maar stapt de camper weer in. We bezoeken het dorpje en regelen een tocht met paard en wagen door de poesta. Daarna drinken nog een biertje bij de plaatselijke bar.

Woensdag 16 september

Even boodschappen halen op de scooter. Om 2 uur stappen we op de paard en wagen en rijden de poesta in. We zien buffels en koeien met grote horens. Een paar Hongaarse boeren in blauwe gewaden doen een paar trucs met hun paarden. We mogen ook op de paarden rijden. 's Avonds is er een mooie zonsondergang.

Donderdag 17 september Kerekegyhaza 150 km

Om 10 uur rijden we weg. Het is behoorlijk warm. Boven de 30 graden. Poes Jip hijgt ervan. De wegen zijn slecht. Om de haverklap staat er een bordje met onverwachte hobbel in de weg. Wij treffen hobbels aan een stuk aan. Onder Boedapest rijden we in westelijke richting. Om 16.30 uur komen we bij oud collega Cees Berkeveld aan in Kerekrgyhaza. Hij woont daar in zijn deels zeelf gebouwde huis. ‘s Avonds eten we samen in de plaatselijke wegrestaurant. Het restant nemen we mee in een doggy bag.

Vrijdag18 september

We hebben lekker geslapen. Het is hier ook vreselijk rustig op het platteland. We doen een klein wasje gedaan en gaan op de fiets naar het dorp. Na de boodschappen drinken koffie bij een barretje. Het kost bijna niks. Op het plein vegen dames de stoep schoon. Als je hier eeen uitkering krijgt moet je ook wat terug doen. Niet verkeerd volgens ons. In de middag rijden we op de scooter naar een ander stad, Szabadszallas en waaien zo lekker uit vanwege het warme weer, 30 graden. We eten de rest van de vis van gisteren op en ‘s avonds gaan we op de veranda met Cees en Adrie wat drinken en praten.

Zaterdag 19 september Gardony 105 km

We zijn vroeg op vanwege onze poes Jip. Om 10 rijden we weg. We halen nog wat boodschappen, voornamelijk bier en wijn. Drinken een kopje koffie op een terrasje in de warme zon. Daarna volgt een hobbelige weg onder Boedapest langs. Via de gladde snelweg nr 51 komen we in Gardony aan bij een camping naast het thermaal bad Agard. We proberen het meteen uit met de gratis kaarten van de camping. Er wordt een nieuwe badjas gekocht en we eten buiten voordat het onweer los barst.

Zondag 20 september

De puzzel van de week wordt opgestuurd.Na de regen komt de zon weer te voorschijn. 's Middags gaan we weer naar het thermaal bad. Na een uurtje nemen we een ijsje en lopen terug naar de camping. Ab serveert tapas op zijn Westfries.

Maandag 21 september Keszthely

We breken op, halen nog wat boodschappen bij de Lidl en rijden naar. Veszprem. We kunnen niet een echte P vinden dus vervolgen we onze weg en eindigen in. Keszthely. aan het Balatonmeer. We fietsen naar de stad, nemen een versnapering en eten in het restaurant naast de Welness camping. Jip zeurt net zolang tot hij naar buiten kan. Morgen gaan we naar Kroatie, want ons snelwegvignet verloopt.

Kroatië Dinsdag 22 september

In de zon ontbeten. Daarna weg gereden richting grens. De Mio wil niet navigeren in Kroatie. Dan maar de TomTom op de telefoon. Bij de grens veel soldaten en wat bussen, maar we kunnen zo door rijden. Geen probleem. Even verder doen we een broodje en rijden door naar de camping Slapic bij Duga Rosa voorbij Karlovac. Heel veel Nederlanders. Het is goedkoop en er is een restaurant. Een wilde poes blaast tegen Jip.

Woensdag 23 september

Bijna alle Nederlanders vertrekken. De tvkaart wil niet werken. Lekker buiten in de zon gerelaxt. De aanlooppoes krijgt de restjes van Jip en is niet meer weg te slaan.
Over de brug naar het dorp gelopen en in een mini spar wat boodschappen gedaan. Nassi gegeten en de kids gebeld. We blijken een drie maandelijks tv-abonnement te hebben en die is nu afgelopen. Jammer, maar er zijn nog zat gratis zenders te bekijken, zoals BVN.

Donderdag 24 sep Pakostane 250 km

Hele dag regent het. We rijden over de 23 naar Zadar. Daarna via snelweg A1 richting Split. Bij Zadar gaan we naar de kustweg. De eerste camping bij Pakoštane is niks. Dan maar de andere van 350 plaatsen. Dicht bij het water zijn kleine plekken. We vinden wat ruimere plekken verderop. Jip is ook weer tevreden. Zijn wilde vrienden wachten hem al bij het water op.

Vrijdag 25 september

De zon laat zich weer zien. We ontbijten buiten. Het is even wachten op een vrije wasmachine. Wil gaat met Blien shoppen in Biograd, Ab gaat vogels kijken en ik ga een boekje lezen. Max, de reisagent, komt langs en we boeken een boottrip van een dag naar eilanden en vogelreservaten voor de kust voor 35 euro pp. 's Avonds leggen we de vissen van de Lidl op de barbecue.

Zaterdag 26 september

Om 7 uur op want de boot vertrekt om 9 uur. We wachten even op een groep van 40 personen en vertrekken om 9.10 uur. We varen tussen verschillende eilanden door, geven de spullen van het middageten af bij een eiland met restaurant en varen langs de kliffen. We zwemmen wat,  eten vlees en vis met witte wijn. Daarna gaan we naar een zoutmeer en zwemmen ook daar nog even. Tijd voor de terugtocht. Het begint wat te waaien en na 3 uur en 90 km zijn we terug. We doen een drankje op een terras bij de haven in de zon en liggen om 9 uur uitgeteld op bed. Poes Jip laat ons lekker slapen.

Zondag 27 september

We boeken voor 2 dagen bij, want het is hier lekker en het blijft mooi weer. Daarna gaan we naar een kennis van Ab. 's Middags rijden we met scooter rond het natuurmeer iets verder in het binnenland. Bij een wijnboer in een klein dorpje, die net bezig is met druiven persen, kopen we een fles wijn. Daarna doen we nog wat boodschappen en scoren een ijsje.

Maandag 28 september

Het waait behoorlijk en de zon zit achter een wolkenlaagje. Straks even boodschappen halen met de scooter bij de Lidl. Morgen gaan we 60 km zuidelijker naar een kennis van Ab die daar woont. We gaan lekker in zon bij het water zitten en zwemmen nog wat rond. Daarna fietsen we nog naar het dorp over een pad langs het water en kopen een kaart voor Annet’s verjaardag.

Dinsdag 29 september 60km Primosten

We gaan op weg naar Primosten. Dat is na Sibenik , maar nog voor Split. Mieke Benda wacht ons op bij camping. Later eten we bij haar huis met barbecue en typische Kroatische hapjes. We maken een planning voor de komende weken. Het waait nog steeds lekker.

Woensdag 30 september

De wind is gaan zakken en we zitten in de zon aan de koffie met uitzicht op zee. Het kan slechter.

Na een broodje fietsen we naar de stad. We bekijken de oude stad en doen een frisje en een ijsje langs de waterkant. Daarna fietsen we weer terug en leggen een visje op de barbecue.
’s Avonds drinken we nog een glaasje op de mooie dag. Morgen gaan we richting Mostar. Een heel ander landschap dan hier langs de kust.

Donderdag 1 oktober 35 km Trogir

Annet jarig. Even de jarige gebeld. Blien heeft last van haar blaas. We zoeken de apotheek op en de dokterspraktijk. Blien krijgt een pillenkuur. Daarna rijden we door naar Trogir. We vinden een A-plek aan het water. Daarna doen we wat boodschappen met de scooter. Je kunt met een veerbootje voor de camping naar de stad. We eten vandaag nassi gegeten met uitkijk op het water.

Vrijdag 2 oktober Trogir

Het is lekker weer dus we ontbijten buiten. Doen daarna even een wasje. Om 13.30 gaan we met de veerboot naar Trogir. Het is een mooi oud stadje met nauwe straatjes en veel eettentjes. De kathedraal uit de 13e eeuw bekijken we en beklimmen de toren via een smalle trap. Daarna eten we een ijsje en varen om 16 uur weer terug. We barbecueën en kijken daarna tv via de satelliet.