Vrijdag 9 aug 370 km naar Mendig sitecode 9659 gratis

Haan Foppe begint om 6 uur te kraaien. Wij draaien ons nog even om. Om 8 uur staan we op. Het laatste wasje gaat er in. Het regent en de dakluiken stonden nog open. Met een haarfohn blazen we alles droog. Na de laatste klusjes nemen we poes Jip mee. Tot Hoorn jankt hij en daarna vindt hij het goed. Het begint te regenen en dat houdt niet meer op. Na verschillende kleine files stoppen we om 5 uur bij Mendig. We eten bij Vulkan een grote schnitzel met patat en lopen terug. Het noodweer brandt los en de hele camperplek staat blank. We douchen binnen, nemen een wijntje en gaan naar bed. De eerste dag zit er op.

Zaterdag 10 aug 400 km naar Bazel , CP Gutenau

De regen heeft plaats gemaakt voor de zon. We tanken en rijden naar het zuiden. Het is drukker voor terug komend verkeer. Wij kunnen gewoon door rijden. We stoppen in Gutenau op een plek waar we eerder hebben gestaan. We lopen naar de supermarkt. Een Fransman komt naast ons staan. Hij komt net terug uit Nederland. De Rijn is vlakbij. We pakken de fietsen en rijden er naar toe. Hij stroomt heel behoorlijk, waarschijnlijk door de regen. We eten buiten en kijken naar ik vertrek. Jip heeft het op zijn heupen dus het duurt even voor we slapen.

Zondag 11 aug 370 km naar Como

We rijden dwars door Zwitserland. Mooie groene heuvels. Voor de Gotharttunnel een kleine file. Af en toe een stoplicht om het van baan veranderen makkelijker te laten verlopen. Aan de Italiaanse zijde hebben ze dit systeem niet en dus staat er een lange file. Meteen over de grens gaan we naar een keurige CP. Er is nog plek. De laatkomers staan naast het voetbalveld. Het is behoorlijk warm. We lopen naar het Comomeer en doen wat boodschappen. ’s Nacht gaat het regenen en daalt de temperatuur eindelijk. Jip houdt ons weer lekker bezig.

Maandag 12 augustus 400 km naar Fano.

We hebben een camping uitgezocht. Die blijkt in een drukke omgeving ten zuiden van Rimini. Na enig rekenen moeten we 54 euro betalen. We draaien weer om en rijden door naar Fano. Daar is een CP met helemaal niets voor 8 euro. We zijn de enige Nederlanders. De zee lonkt. We duiken er meteen in en koelen lekker af. Daarna lopen we het stadje in en doen nog wat inkopen. Het is een Italiaans gebeuren. Iedereen zit buiten en er wordt stevig gepraat. We nemen nog een koude douche en gaan naar bed. Het is nog 29 graden. De buren houden een praat sessie tot 2 uur.

Dinsdag 13 augustus, 300 km naar Campomarino

Het wordt een dag met ups en downs. Tijdens het weg rijden blijft de satelliet antenne staan. We zoeken een parkeerplek en raken de buitenspiegel van een Italiaan. Hij wil 187 euro. Wil maakt het af met 50 euro en haar Google vertaal app. Leve Google! De satelliet antenne blijft weigeren. Ik heb niet de juiste imbus sleutel mee. We gaan op zoek naar een garage. Na enig zoeken vinden we er een. De eigenaar is zeer vriendelijk en leent mij de juiste sleutel. De antenne verhuist onder tafel. Via een binnenweg komen we bij een Auchan winkel. We kopen een nieuwe ereader voor Wil. De vorige is gevallen en defect. De eindbestemming wordt bij gesteld tot 300 km, want het is al 12 uur. Via een zoekweggetje komen we aan. De CP is totaal Italiaans, rommelig, maar gezellig. De elektriciteit wordt opgewekt met een generator. Maar ze hebben een douche. Eindelijk na 4 dagen douchen in de camper.

Woensdag 14 augustus 175 km naar Bisceglie, camping La Batteria

Het is wat frisser geworden. We rijden door richting Bari. Het landschap wordt wat eentoniger en armer en veel olijfbomen, druiven en verlaten boerderijen. Op de camping krijgen we een plek onder de schaduw. We vullen de wasmachine. Naast ons komt een tent en al gauw meerdere familieleden. Op de scooter rijden we naar de Lidl. Drinken een glaasje bij de bar en installeren de nieuwe ereader met de boeken van Wil. Het begint stevig te waaien en de visbbq van de camping gaat gepaard met een stevig stukje muziek. In het dorp is ook een festival aan de gang. De laatste stopt om 5 uur in de ochtend. Desondanks hebben we wel kunnen slapen.

Donderdag 15 augustus 20 km met scooter

Na het ontbijt stappen we op de scooter richting het oude centrum. We lopen het oude stadje in. De straten zijn bekleed met marmer en een beetje glad. Bij de haven drinken we wat en rijden langs de kust terug. Achter de camper houdt een groep jongeren een bbq. ’s Avonds is er weer luide muziek. Gelukkig stopt die om 11 uur. We kunnen dus rustig slapen.

Vrijdag 16 augustus 40 km naar de boot

We staan om 7.30 op. Om 9 uur rijden we richting boot. De ingang van de haven is wat lastig te vinden. Mannetjes in gele hesjes fluiten ons naar de juiste plek. Het is rustig, dus we hebben snel onze tickets. We rijden als een van de eerste de boot op en komen aan de open kant te staan met uitzicht op zee. We verkennen de vrij lege boot, kopen een broodje en gaan Jip gezelschap houden. Om 12 uur komt de boot aan na Corfu. We gaan op een grote parkeerplaats staan en doen een tukkie.

Zaterdag 17 augustus 20 km naar camping Elena beach

We staan op en rijden naar de Lidl. Daarna tanken we en rijden door naar camping Elena. De camping is stampvol, maar er is boven gelukkig nog een plekje over. We groeten Jorgos en de moeder, wisselen wat cadeautjes uit en drinken koffie. Na de zwemduik rijden we op de scooter naar Plataria en drinken aan het water wat. We verkassen de camper naar een koelere plek. Jip schrikt zich rot, want hij liep buiten rond. De bbq kan in de fik.

Zondag 18 augustus

De koelkast lekt telkens. De afvoer van het condens bakje is verstopt. Door prikken helpt niet. De elektrische bandenpomp lost het op door de leiding door te blazen. Nu kijken of het helpt. Na het zwemmen gaat Wil naar de kapper en daarna doen we weer een glaasje in Plataria. ’s Avonds eten we in het restaurant.

Maandag 19 augustus 30 km naar Igoumenitsa

We rijden op de scooter naar Igoumenitsa. Wandelen wat door de stad en drinken een koude koffie. Daarna doen we wat boodschappen, rijden terug en duiken de zee in. ’s Middags onze dagelijkse rit naar Plataria. Wil koopt een paar nieuwe zwemschoenen. We steken voor de bbq aan. Jip waagt zich naar buiten.

Dinsdag 20 augustus 30 km met scooter naar Igoumenitsa

We rijden naar de Lidl en halen nog wat fruit en water. Thuis gaan we nog even zwemmen en wat relaxen. ’s Avonds eten we bij Jorgos.in het restaurant van de camping.

Woensdag 21 augustus 60 km naar Kato Riza
We groeten onze Roemeense buren, zwaaien nog even naar Jorgos en Catharina en rijden naar Parga. Het is er steendruk. We draaien om en rijden verder. Wil ziet een mooie baai. We slaan af en vinden een camping Corali. De laatste plek wordt verlaten door een Frans echtpaar. Ze doen er anderhalf uur over om de laatste spullen in te laden. Wij wachten in de zon. Het is een prima plek, heerlijk schaduwrijk. We duiken de zee in. Daarna rijden we op de scooter naar het volgende dorp. Kopen een  brood en fruit bij een architect die zijn ouders helpt. De BBQ gaat aan en een stel kinderen maakt met fietsen het terrein onveilig. Jip waagt zich niet buiten. Eindelijk koelt het af van 30 ̊ naar 25 ̊. Het voelt bijna koud aan. Zo snel wen je aan de warmte.

Donderdag 22 augustus 60km met scooter
Het wordt warm vandaag. We scooteren naar Preveza. Lopen wat door de winkelstraat. Doen Een koude koffie. Lopen langs de haven, doen boodschappen en rijden terug. De koele bries van het water komt ons tegemoet. We duiken de zee in en gaan eten in het restaurant. Gyros, wijn en bier voor 17,50.

Vrijdag 23 aug

Vandaag lekker gezwommen en naar volgende dorp gescooterd. Leuke tent ontdekt om te gaan eten. Wat boodschappen gedaan in heel druk dorpje.

Zaterdag 24 augustus.

Lekker garnalen en inktvis gegeten bij gezellig restaurantje. Verschillende campers stonden langs het strand. Naast het restaurant was een douche.

Zondag 25 augustus 150 km naar Kryoneri

We nemen afscheid van onze Deense buren en rijden richting Peleponesos. Vlak voor de brug is een camperplek. Er staat maar 1 camper uit Gibraltar. We zwemmen en douchen. Daarna gaan we eten in het stadje op de scooter. Bij de terugtocht valt een groep honden in het voorbij rijden ons aan. Eentje bijt in mijn been en we vallen met scooter en al op de grindweg. Been en arm bloeden stevig. Thuis maken we alles schoon en verbinden het. We verkassen naar een benzinepomp en overnachten daar.

Maandag 26 augustus 75 km naar de Peleponesos.

We stoppen bij een drogist voor nieuw verband. Hij krijgt het oude verband er niet af en raadt ons aan naar een medisch centrum te gaan. We rijden dwars door een drukke stad er naar toe. Mijn wonden worden schoon gemaakt. Nieuw verband er om een tetanus injectie en antibioticakuur. We rijden naar de dichtst bij zijnde camping, want we moeten weer terug om de zaak te laten checken. We doen de hele dag voor de rest niets, want we zijn bekaf en het is goed warm, 33 graden. Er komen 2 Zwitserse campers naast ons staan. De vrouw spreekt Nederlands.

Dinsdag 27 augustus.

Een relax dagje. We drinken wat bij de zwempier beneden bij het water. Je kunt er ook eten, maar dat doen we thuis.

Woensdag 28 augustus 120 km naar Aginara Beach

We breken op en rijden met de veerboot terug naar het medisch centrum. Na een uurtje wachten worden we geholpen. De verbanden gaan er af en we hoeven niet meer terug te komen. We kopen nog wat extra pleisters en gaan met de veerboot weer terug. Aginara Beach camping is gauw gevonden. We mogen zelf een plekje uitzoeken. Aan de overkant staat een Duitse camper met hond en een kat. De mensen wonen in de camper. Ze hebben hun huis verkocht. We zwemmen wat en drinken een drankje op het terras van de camping.

Donderdag 29 augustus

’s Ochtends rijden we via Kastro met zijn machtige burcht en mooie kerk naar Cylline. Er staat een Nederlandse camper met pech. De automaat wil niet meer in de versnelling. Ze reizen met een ASCII-reis en die heeft ze zomaar achter gelaten. Niet netjes! We doen een koffie bij de haven, kopen nog wat verbandspullen en rijden terug. Onze Duitse vrienden Bernard en Waltraud arriveren. ’s Avonds eten we in het restaurant.

Vrijdag 30 augustus

Lekker gezwommen en wat gedronken in de strandbar. ’s Avonds weer in restaurant gegeten.

Zaterdag 31 augustus

Bernard en Waltraud trekken verder. We doen wat boodschappen met de scooter en relaxen wat

Zondag 1 sep

De overbuurman heeft een lekke band. Ik help hem met de reparatie. We doen de was en alles is in een zucht droog. ’s Avonds eten we met ze in Arkoudi bij een eettent langs het water. Een lekker visschotel.

Maandag 2 sep 150 km naar Gialova

We groeten onze overburen en rijden naar Pyrgos. Daar is een Lidl. Daarna door naar Gialova. Dat ligt aan een mooie baai, camping Erodios. We krijgen een plek aan het strand en duiken het water in. De vissen van de Lidl gaan op de bbq.

Dinsdag 3 sep 40 km met scooter naar Methoni

We scooteren langs Pylos en drinken een koffie onder een oude boom op een plein aan de haven. De kleine stad is in amfitheaterstijl tegen de heuvel gebouwd, in het centrum zijn veel  winkeltjes en centraal ligt het Trion Navarchon Plein. De obelisk op het plein gedenkt de overwinnaars van de Slag bij Navarino op 20 oktober 1827. Pylos heeft ook een oud aguaduct. We lopen wat rond. Daarna rijden we door naar Methoni.Het Venetiaanse fort van Methoni heeft een lange en interessante geschiedenis. Gebouwd in de 15e eeuw en tot en met 1828 was de oude stad binnen de vestingmuren Methoni. Hierna vertrokken de inwoners uit de oude stad naar het nieuwe en moderne gedeelte. We rijden terug naar de camping.

Woensdag 4 sep 70 km met scooter naar Filiatra

We gaan op de scooter naar Filiatra. Daar staat een replica van de Eifeltoren. Een presentje van Charalambos Fournarakis. Een Griek die een hele tijd in Chicago heeft gewerkt. Hij bouwde ook een sprookjeskasteel aan het water met de goden Athena en Poseidon. Helaas is het kasteel dicht. Dus we rijden terug naar Filiatra en drinken een koffie op het gezellige dorpsplein. We scooteren terug en leggen wat op de bbq.

Donderdag 5 sep 120 km naar Stoupa

Via een mooie bergweg rijden we via Kalamata naar Stoupa. In Kalamata passeren we een grote Lidl, dus doen we wat inkopen. We zoeken nog een dierenwinkel op voor wat extra kattenbakspul. Een man zegt dat ik een leuk shirt aan heb. Ja ja Kazanstakis zijn tekst! We rijden door naar Stoupa , weer over een fraaie bergweg. We shoppen wat in Katarina’s shop en zoeken de camping op. De wasmachine wordt gevuld en we duiken de zee in.

Vrijdag 6 sep 20 km met scooter naar Blauel

We rijden de bergen in op zoek naar de olijfproducent Blauel. Met een blik van 5L olijfolie rijden we weer terug. Agios Nikolaos moet het mooiste haventje van de Mani kust zijn. Op een mooie plek gaan we zitten bij het water. We bestellen Meze en wat drinken. Daarna lopen we langs de oever. Het is warm. We rijden terug en duiken het water in. Vanavond weer eten bij het leuke tentje met de twee zussen.

Zaterdag 7 sep 140 km naar Elafonisios

We ruimen alles op en rijden via een mooie bergweg naar de ferry van Elafonisios. Onderweg passeren we een Lidl. We doen wat boodschappen en rijden de ferry op. Die kost 27 euro enkele reis. We zien de overkant al liggen. Het is 4 km naar de camping. We krijgen een redelijke schaduwrijke plek. Duiken op het mooie strand de zee in.

Zondag 8 sep 20 km met scooter

Met de scooter rijden we het kleine eiland rond. Veel delen zijn verbrand. We zien ook wat autowrakken liggen. In de haven lopen we wat rond. Drinken een koude koffie en zoeken een eettent voor vanavond. We vinden familietent. Dochter serveert, moeder ruimt af en vader bakt.

Maandag 9 sep 8 km met scooter

Relaxdag. Zwemmen , koude koffie in dorp en bbq bij camper.

Dinsdag 10 sep 120 km naar Leonidio

We bezoeken eerst Monemvasia. De Gibraltar van de Peleponnesos. Het is al aardig warm. We parkeren de camper en lopen naar het oude stadje, omringd door een oude staadsmuur. Redelijk toeristisch. Smalle straatjes en veel winkeltjes. We drinken een koude koffie , kijken wat rond en lopen terug. Via een zeer bochtige bergweg komen we uiteindelijk weer bij het water aan in Leonidio. Perfecte camper met strand. We duiken in de zee en steken de bbq aan. Er zijn veel poesjes.

Woensdag 11 sep, 10 km naar Leonidio

Na de gebruikelijke morgenacties rijden we naar Leonidio. Een aardig stadje. We lopen rond, doen wat boodschappen in plaatselijke winkeltjes. Drinken een koude koffie en rijden terug. Even zwemmen , stukje kaas en wijn en de bbq. Jip loopt lekker buiten rond en de andere poezen doen hem niets.

Donderdag 12 sep, 10 km naar Leonidio

De wijn is zo lekker dat we weer een paar flessen gaan halen. Bij de farmacie laten we de rare plekken op mijn rug zien. We krijgen een zalfje en moeten 3x per dag het insmeren. Het is een vreemde schimmelinfectie. Ergens opgelopen bij het zwemmen. We drinken een koude koffie en rijden terug. ;s Avonds gaan we eten bij de haven.

Vrijdag 13 sep 120 km naar Thermisia

We rijden via Nafplio en doen even boodschappen bij de Lidl. Via een kronkelig bergweggetje komen we bij de camping. Die is compleet leeg. We boeken voor 1 dag en rijden dan door naar de Oostkust. Het waait lekker en het is fris. Jip vermaakt zich want er zijn geen andere katten.

Zaterdag 14 sep 65 km naar antiek Epidaurus

We rijden langs de kust. Een prachtige kronkelige weg. Via een druk stadje Galatas komen we bij de camping aan. De aardige eigenaar wijst ons een mooi plekje bij het strand. Het waait stevig met hoge golven. Vanavond eten we in het restaurant. Op de scooter verkennen we het stadje en doen wat boodschappen.

Zondag 15 sep 60 km met scooter naar antiek Troezen

Op de scooter rijden we de weg terug naar antiek Troezen. De stad waar de mythische koning van Athene Theseus vandaan kwam. De stad is in 250 bc verwoest door een vulkaan uitbarsting. Er is weinig van over. Een stukje muur van het bisschoppelijk paleis staat er nog. Daarna lopen we omhoog naar een Middeleeuws bruggetje, bekend als de duivelsbrug. Het is al goed warm geworden. Tijd voor een verfrissing. Kosten totaal 3 euro. We leggen 4 euro op de tafel. Terug naar de camper over de mooie kustweg.

Maandag 16 september

De wind is weg. We duiken nog voor het ontbijt het water in. In het dorp is nog een antiek theater te bewonderen. In juli  worden er stukken opgevoerd. Helaas is het gesloten, maar we kunnen wel een foto maken. Ze zijn nog bezig met verdere opgravingen. Terug in het stadje drinken we koffie in een typisch Grieks koffiehuisje. Totale kosten weer 3 euro. Iets verder is een eco winkel. Wil koopt wat olie en andere zaken. Na een rondje lopen rijden we via de supermarkt weer terug. De zwemkleding kan weer aan en de vissen gaan op de bbq.

Dinsdag 17 september

Nog voor het ontbijt duiken we weer even het water in. In een rustig tempo pakken we alles weer op. Het is even een probleem om uit de mooie plek te komen, maar het lukt. We rijden verder langs de mooie kust naar Korinthe. Even langs de Lidl en dan naar de camperplek. We krijgen een mooi schaduwrijk plekje en lopen de heuvel op het dorp in. Langs de winkel met veel mooie kruiden en dan op zoek naar een beeldje van een paard uit Micene. We vinden er een. Missie geslaagd. Op de scooter rijden we nog langs het kanaal en scoren een T-shirt.

Woensdag 18 september 150 km naar Aginara

Over de mooie snelweg langs de bovenkant van de Peleponesos rijden we langs Patras. Weer even langs een splinternieuwe Lidl en dan door richting Pirgos. De campingbazin herkent ons al. We vullen 2 wasmachines en zoeken Waltraut en Bernard op. ’s Avonds eten we in het restaurant.

Donderdag 19 september

We slapen goed uit, want Jip heeft gisteren lekker buiten gelopen. ’s Middags gaan we op de scooter naar de Golden Beach. Een mooi zwemstrand en een lekkere taveerne. ’s Avonds eten we met zijn allen bij de camper.

Vrijdag 20 september

Op de scooter rijden we naar Arkoudi, een leuk plaatsje verder op. We winkelen wat rond, drinken koffie en rijden via Vartholomio weer terug. ’s Avonds eten we met zijn allen souvlaki bij de camper.

Zaterdag 21 september.

We relaxen vandaag wat, zwemmen en eten ’s avonds in het restaurant.

Zondag 22 september 365 km naar Plataria

We pakken alles in en nemen afscheid van Waltraut en Bernard. Na zo’n 60 km zit je bij de veerboot. Overtocht 11 euro, de brug is het dubbele. We kunnen er nog net bij. Aan de overkant nemen we de snelweg tot Arta. Je bent dan zo’n 20 euro aan tol kwijt. We doen nog even wat boodschappen onderweg en rijden de camping op. Er is nog een plek bij het water. Prima! Als ontvangst krijgen we koffie en gebak. We eten vanavond in het restaurant.

Maandag 23 september 20 km met scooter naar Igoumenitsa.

Het is een beetje bewolkte dag vandaag. We scooteren naar Igoumenitsa. De veerboot is net aangekomen. We doen wat boodschappen oa een aardappelschilmesje en rijden weer terug. De was is bijna droog. De zon verschuilt zich achter een wolkendek en het waait een beetje.

Dinsdag 24 september 20 km met scooter naar Igoumenitsa

Van een Nederlander horen we dat er een havenstaking is. We gaan naar het loket en vragen of dat ook voor onze veerboot geldt. Gelukkig hebben we geen problemen. We doen nog wat boodschappen en keren terug naar de camper. ’s Middags rijden we naar Plataria en drinken wat bij ons favoriete terras. ’s Avonds eten we weer bij het restaurant van de camping. Prima keuken.

Woensdag 25 september

Het weer is weer opgeknapt. We ontbijten lekker in de zon en verkassen naar een plekje, waarvan we na het eten direct weg kunnen rijden. We doen nog wat boodschappen voor de terugreis. Twee poesjes komen ons opzoeken. We zwemmen een paar keer, douchen en genieten van de zon. Vanavond gaan we tot slot nog eten in het restaurant en rijden daarna naar de haven voor de boot. De boot vertrekt op tijd en we gaan aan boord lekker slapen.

Donderdag 26 september 495 naar Fano

We zijn op tijd wakker. Ontbijten en zien Italië al in de verte. De autostrada is snel gevonden. We kiezen een CP bij Fano. Het is dezelfde als op de heenreis. Alleen deze keer gratis. We slaan het zwemmen over en gaan voor de spaghetti.

Vrijdag 27 september 400 km naar Como

We gaan op weg naar Como. De weg door de Povlakte is vrij saai en recht. De CP bij Como heeft nog wat open plekken. We gaan even winkelen bij een groot winkelcentrum. Er is meer dan genoeg keus. We komen beladen terug. Er staan meer campers buiten de poort dan binnen.

Zaterdag 28 september 370 naar Durbach

We gaan de grens over en rijden dwars door Zwitserland naar Duitsland. De file aan de andere kant is veel groter dan bij ons. Tijdens een stop scoren we wat lekkere broodjes. De eerste CP bij Durbach is saai. We rijden naar de volgende die vol staat met campers. We lopen een rondje door het dorp en gaan bij een cafe zitten. Tijd voor een wijntje en een biertje. De wijn is heerlijk. We zijn te vroeg voor het wijnfeest. Morgen gaan we wat flessen scoren bij de wijn handel verderop.

Zondag 29 september 500 km naar Kleve

We staan op met een zonnetje. Legen alle tanken en gaan op weg. Maar eerst nog even langs de Wijnwinkel. We kopen een doos met de heerlijke Durbacher Riesling. Onderweg af en toe een kleine file. Om 5 uur arriveren we in Kleve. Ondertussen regent het. We lopen naar Konigsgarten een restaurant met de steengrilplatte. Er is nog een tafel vrij. Het eten is perfect. In de regen lopen we terug en Jip gaat nog even wandelen.