Italië ,oude steden, mooi landschap, aardige mensen.

België
Wooensdag 6 april 400km

Om 11 uur vertrokken. Druk verkeer op de weg. Bij Luik staat een grote file dus we rijden over een binnenweg langs Verviers naar Luxemburg. Na de snelweg rijden we over een binnenweg naar Wiltz. Bij toeval vinden we een nieuwe camperplek vlak voor de camping

Frankrijk
Donderdag 7 april 400 km

Jip houdt zich rustig. Om 10.30 uur vertrokken. Eerst over binnenwegen terug naar de snelweg. We rijden langs Martelange met 12 benzinepompen op een rij. Luxemburg is een benzineparadijs. Diesel = 85 cent. In Frankrijk even langs een hyper en door gereden langs Nancy en Dyon. Gestopt bij Chalon sur Saone bij geweldige camperplek met kasteel en pot vijgenjam. Wijntje in de zon buiten gedronken.

Vrijdag 8 april 360 km

De zon laat zich weer zien. We halen wat boodschappen en diesel bij de hyper. Daarna via de tolweg over Lyon en Grenoble naar Serres in de Alpen. Jip kies een ander kastje als slaapplek. Mooie bergweg over een pas heen. Smalle weg naar de camping. We zijn de eerste bezoeker, want de camping gaat pas morgen open. Kachel aan want er waait een koude wind uit het Noorden. De campingeigenaar rijdt rond in een omgebouwde Renault 4. We krijgen wifi met gratis code. Jip heeft weer een energieke nacht.

Castellane

Zaterdag 9 april 170km

Laat vertrokken om 11 uur. We nemen alle tijd. Wat boodschappen gedaan. We nemen eerst de snelweg naar Nice, maar besluiten later om de binnenweg te nemen. Die is bovendien 100 km korter. Om 15 uur hebben we genoeg van het rijden. Over een 1100 m hoge pas langs rotsformaties stoppen we in Castellane. Ik krijg een biertje van de campingeigenaar en Wil doet de was. We gaan 2 dagen uitzakken.

Zondag 10 april

Koude nacht. Ik meet 3,5 graden buiten. De zon laat zich zien en we zitten na het ontbijt in de zon buiten. Om 11 uur op de fiets naar Castellane. We zien een bord met een wandelpad naar de kerk op de hoge rots boven de stad. Boven zien we dat er een eenvoudiger pad naar het dorp loopt. Die nemen we om naar beneden te gaan. We drinken wat op een terras met veel motoren er voor en fietsen tegen de heuvel op terug. We rusten voor de camper uit tot de zon verdwijnt. Het diner bestaat vandaag uit Chinese kip.

Italië Latte
Maandag 11 april 170 km

We rijden over de D6085 naar de Cote d'Azur. Er staat een oude vrouw met autopech op de bergweg. Ik help haar met een fles koelvloeistof. Via Cannes, Nice en Monaco komen we in Latte terecht op de camping Pol la Mar. We kopen 2 kaarten in een supermarkt waar heel veel Fransen hun boodschappen doen. Het is hier ook vrij goedkoop. Het strand bestaat uit kiezelstenen. Zwemmen doen we later wel. Dit is het dorp waar Fien en Henk jaren hebben gewoond.

Dinsdag 12 april 40 km scooter

Onrustige nacht door Jip. Ontbijt in het zonnetje, prettig. We gaan vandaag op de scooter Monaco verkennen. Langs de kustweg rijden we er naar toe. We parkeren de scooter in de haven langs de dure jachten op het racecircuit. Drinken wat verder langs de kade, waar tribunes worden gebouwd voor de GP in mei. Wat dure sportwagens staan voor de brasserie geparkeerd en scheuren even later weg. We rijden weer weg naar het paleis van de prins. Hij is niet thuis. Via de kerk lopen we weer naar beneden en drinken een frisje voor 10 euro. Nog even langs de supermarkt voor wat boodschappen en verse spagetti. Jip doet een rondje maar wordt er niet echt slaperig van.

Cinque Terre

Woensdag 13 april 180 km

Alles ingepakt en op weg naar Cinque Terre. Dat zijn pitoreske dorpjes langs de sreile kust. We willen gas tanken langs de autostrada, maar de juffrouw vindt dat niet goed. Het mag alleen voor auto's en niet voor koken volgens haar. Een passerende man zegt dat het op een industrieterrein wel gaat lukken. Gelukkig, want we wilden eerst nog terug rijden naar Frankrijk. De camping in. Deiva Marina is perfect. Gelijk de was gedaan.

Donderdag 14 april 50 km scooter

Om 11 uur met de scooter op weg naar Cinque Terre. Dat zijn 5 kleurrijke dorpjes langs een steile kust. Volgens de Franse buurman met poes is het een uur rijden. Langs steile bergweggetjes met mooie dorpjes dalen we af naar Monterosso, het grootste van de Unesco dorpjes. Een stoet toeristen inclusief Japanse vrienden loopt langs de boulevard. Wil ziet een paar leuke loopschoenen die ook nog lekker zitten. We besluiten naar het volgende dorpje Vernazza te lopen langs een steil bergpad. Volgens het bord is het 3 km in 2 uur. We doen er 3 uur over en komen bezweet en vermoeid in het dorpje aan. Even een frisje en dan met de trein in 3 minuten terug. De scooter staat er nog en we rijden in een uurtje weer terug. Na een warme douche vergrijpen we ons aan een koud Italiaans biertje in de zon voor de camper. Wat een vervelend leven is dit.

Vrijdag 15 april. 8 km scooter

Vandaag rustdag. Een uurtje aan het strand gelegen. Het was te koud om te zwemmen. Frisje op het aanliggende terras gedronken, benzine getankt en geluierd in de zon. We zijn op zoek naar lpg. Via internet wat pompen gevonden in Laspezia. Sinds kort mag er alleen lpg getankt worden voor auto's en niet voor flessen. Hadden ze bij de ANWB wel eens eerder kunnen melden.

Florence

Zaterdag 16 april 120 km

Met somber weer vertrokken, maar al gauw komt de warme zon te voorschijn. We proberen eerst in La Spezia gas te tanken. Bij de eerste afslag lukt dat al. Daarna boodschappen gedaan en op weg naar Florence. Er is voldoende plek op de parkeerplaats. We lopen naar de stad (30 min) en regelen kaartjes voor een bezoek aan het museum. Lopen een rondje rond de kerk, doen een glaasje en een kaasje en lopen terug. Het is heel druk in de stad en Wil heeft kauwgom op haar broek gekregen. Het laatste stukje pakken we bus 11,  want die stopt voor de camperplaats. Het is 27 graden  in de auto. We gaan even douchen in de camper en wat tv kijken.

Zondag 17 april

We zien geen bus rijden dus nemen we de scooter naar Florence. Langs de Ponte Vecchio lopen we naar de Uffizi. Even in de rij staan en daarna naar de derde verdieping. We lopen langs de tronende madonna, de Venus van Urbino, de hertog en hertogin van Urbino. Een zaal van Michelangelo, een zaal van Botticelli,  te veel om op te noemen. Na 1,5 uur is het hoofd vol. We drinken een bakkie en een broodje en gaan op weg naar de Duomo. Er staat al een lange rij,  maar nadat de deuren open gaan is die  snel opgelost. Het is de op twee na grootste kerk,  maar niet de mooiste. We lopen er om heen en gaan naar het museum van Michelangelo. Veel houten machines die hij heeft bedacht. Tijd voor een sangria. Daarna terug naar de camper. We zitten nog even lekker buiten in de warme zon.

Siena
Maandag 18 april, 70 km

We gaan op weg naar Siena. De weg is een beetje hobbelig. In Siena een camping van dik 30 euro. Dat moet kunnen, maar is wel te veel voor zo'n plek. Even een wasje doen en op weg met de scooter. De buurman heeft er ook een en die haalt ons later in. Siena is een mooie stad met een mooi plein. plazza di Campo. We drinken wat en bekijken de Duomo. De marmeren vloer is bedekt, dus we lopen nog wat rond en toeren weer naar huis. We raken de weg kwijt maar komen gelukkig weer bij de Coop uit voor de boodschappen. Vandaag zalm met wortelen, heerlijk. Jip is niet van plan om naar buiten te gaan. Er lopen te veel mensen rond.

Trasimeno
Dinsdag 19 april 80 km

Alles weer opgepakt en op weg naar Trasimeno, een groot meer bij Perugia.

Mooie camping Kursaal bij een groot meer Trasimeno. Het regent een beetje maar de zon komt snel door. We lopen naar het dorpje en eten een ijsje. Morgen gaan we bij het restaurant van de camping eten. De camping bevat ook een hotel.

Woensdag 20 april. 80 km op scooter.

Na de grote wasbeurt gaan we op stap naar Perugia. Via een binnenweg komen we bij de oude stad uit. Even een steile heuvel beklimmen en een frisje drinken op een terras. We doen een rondje in de middeleeuwse stad, langs het paleis Palazzo di Priori met de twee beelden er voor en de kerk. Daarna weer naar huis. Onderweg boodschappen bij de COOP en een bordje voor Wil gescoord in het dorp.

Donderdag 21 april 30 km scooter

Het is weer mooi weer dus lekker lezen voor de tent. Om 3 uur gaan we op de scooter op zoek naar het slagveld van Hannibal, 217 vChr. We brommen door de groene heuvels en zien een bord met info. Dat geeft indruk hoe de slag eruit zag. We doen boodschappen en scoren weer een bordje voor dochter Annet. De verkoopster herkent ons al. Bbq met stokjes voor de camper gegeten.

Vrijdag 22 april

Het weer wordt minder, dus we groeten de Belgische dame met grote camper en open auto. Ze heeft ook katten, maar neemt ze niet mee en vindt Jip wel leuk. We rijden over Terni en Rieti en een hobbelige weg naar L' Aquila. Een aardbeving in 2006 heeft de stad gedeeltelijk verwoest. De camperplek staat ons niet aan dus rijden we door naar de kust. De camping in Pineto ligt vlak langs de spoorlijn. Dat hebben we eerder met onze oude camper de Commer mee gemaakt. We staan in een rijtje met 3 Nederlanders.

Manfredonia
Zaterdag 23 april 200 km, 2500 km totaal We willen met de scooter op stap, maar het begint te regenen, dus stappen we op en rijden over de snelweg naar het zuiden. Bij Manfredonia is een camping langs de kust. Die staat vol met campers, hoofdzakelijk Duitsers. Ik tel 13D 6I 3NL. De I maken het meeste lawaai naast de Disco in de stad
Zondag 24 april 50 km scooter.

Het zonnetje breekt door. We ontbijten buiten. Daarna gaan we met de scooter naar Manfredonia en dan via een 15 km haarspelbochtenweg naar Monte Ango (800m). Een slaperig stadje boven op de heuvel met geweldig uitzicht op zee en 6 graden kouder dan beneden. We zakken weer terug en rijden terug naar de camping. Lekker gezeten in de zon.

Ondertussen staat er een stevige westen wind. We krijgen weer mooi weer.

Lecce

Dinsdag 26 april. 200 km 3000 km totaal en 30 km met scooter

Vannacht zakte de temperatuur tot 3 graden. Koud dus. Jip slaapt bij ons op bed. De zon Is er weer. We gaan op weg naar Lecce. Even bij Bari is het lastig op een supermarkt te vinden. Maar we slaan alles in en rijden langs het water over een prima weg naar Lecce. Veel olijfbomen en wijnranken langs de weg. De camperplek is prima. We krijgen een presentje van de eigenaar en gaan met de scooter even Lecce verkennen. Een wijntje op een terras en terug naar de camper. Jip heeft al buiten gelopen en vindt de omgeving fijn. Morgen Lecce verder verkennen.

Woensdag 27 april. 40 km met scooter

De zon maakt ons wakker terwijl een straaljager vlak over vliegt. Ze doen hier niet zo moeilijk met lawaai. We ontbijten buiten in de warme zon. De eigenaar die iets verder een camperzaak heeft komt vragen of alles ok is. We kijken even naar koningsdag op de tv en om 12 uur gaan we op de scooter naar Lecce. Eerst een stukje over de snelweg met 80 km/uur, daarna de stad in. Wil ziet een motorzaak. We gaan op zoek naar een bagagedopje voor achterop. De eigenaar spreekt goed Engels en we kiezen er een uit. We halen hem later in de middag op. Eerst Lecce bekijken. De markt is net afgelopen. We lopen langs het 16eeuwse Castello en bekijken het van binnen. Opknapkosten 6 miljoen, bekostigd door de Europese commissie. Daarna langs het Palazzo en de Duomo en vele kerken. De papier-maché kunstenaar is nog dicht, dus doen we eerst een glaasje op het Plazza Sant Oronzo met standbeeld van de gelijknamige bisschop die door Nero is vermoord. Terug naar de kunstenaar. Hij is met zijn broer bezig aan een beeld voor een kerk. Terug naar de camperplek, maar eerst nog langs de motorzaak. Na vele pogingen om de goede weg te vinden zien we die uiteindelijk. Het bagagedopje wordt gratis geïnstalleerd, terwijl de eigenaar zijn zaak laat zien. Hij is ook in Amsterdam geweest. Terug op de camperplek pakken we alles in.

Sibari

Donderdag 28 april 240 km

We ontbijten weer in de zon buiten en betalen de eigenaar. De olijfolie van hem slaan we over. Even langs de supermarkt en op weg naar het zuiden langs de voetzool van Italië. Het is een vlak landschap met redelijke goede wegen. Veel landbouw, olijfbomen, druiven en sinaasappelen. Bij Sibari vinden we een camping met een aardige Duitser. We lozen alle tanks en zoeken een stille plek langs het strand. Twee wasmachines worden gevuld en we nemen een lekkere douche. De vissen gaan op de barbecue en Jip maakt een rondje. We blijven een paar dagen hier uitzakken.

Vrijdag 29 april 50 km scooter

Vannacht heeft het geregend. Het is de eerste nacht dat poes Jip niet lastig is geweest. Hij begint het te leren. Volgens de eigenaar zijn in de heuvels een paar dorpen waar gevluchte Albanezen wonen. Er heerst een aparte cultuur daar, zegt de campingeigenaar. In de bergen zijn ook veel aparte diersoorten en vogels te zien. Eerst internetten we bij de receptie. Deze camping is 4 ha groot en dat is te veel voor de wifi. We gaan op weg naar Civita, een Albanees dorpje in de bergen, 22 km ver. De Raganello rivier heeft een kloof uitgesneden in de rotsen. We lopen in het dorp een stuk naar beneden, 20%. Halverwege stoppen we, maken wat foto's en lopen terug. We drinken een kopje bij de plaatselijke bar en zakken met 70 km/ uur terug naar de camping. Avondeten met gebakken garnalen en een worstje en sla. Het kan slechter.

NhOEQlRtBsJAqj2JFAjq4TIotim126 is het paswoord van de camping, nog nooit zo’n lastige gehad!

Zaterdag 30 april

Eerst even met de pc wat bijdragen voor tennisclubblad de Smash ophalen. Het kan ook met de tablet, merk ik. Vandaag haren geverfd en geknipt. Nog snel even wat boodschappen gedaan. Ze sluiten hier van 13-16 uur. Lekker in de zon boekjes gelezen en helemaal niets gedaan. We hebben een prima plek waar de zon de hele dag schijnt. 's Middags een glaasje en kaasje. Eindelijk een Hollands biertje. De barbecue gaat weer aan.

Zondag 1 mei.

De zon zit achter de wolken waar af en toe een drupje uit valt. Jip trekt zich terug in zijn hokje. De hond van de buren is er van door gegaan. We zoeken de hele camping af, maar geen hond. Een half uur later komt hij kwispelend aan lopen. Iedereen weer blij. Jip waagt ook even een rondje, maar keert snel terug. We eten zalm met tuinbonen.

Tropea

Maandag 2 mei 160 km

Vannacht is het gaan regenen, dus we gaan weer verder. Nog even wat internetten bij de receptie en dan op pad. We gaan naar de autostrada. Deze is gratis hier in het zuiden. We zoeken nog een supermarkt voor de benodigde boodschappen. Bij Cosenza, een grote stad vinden we geen grote winkels. Dus gaan we van de snelweg af. Pas bij Briatico zien we een simpele super langs de weg. Maar hij heeft wel alles en ook een lekkere lokale wijn. Door gereden naar Tropea. Prima camperplek met douche vlak onder het dorpje dat bovenop de rots ligt. Via een steile de trap Tropea bekeken en een terrasje bezocht met wifi. Terug gelopen en gedoucht. Het wordt vandaag Italiaanse pasta.

Dinsdag 3 mei 120 km

Ook vannacht veel regen. We vertrekken richting Sicilië. Eerst is het landschap vlak, maar daarna wordt het heuvelachtig. Prima autostrada, maar geen supermarkten. Dus nemen we de kustweg. Ook geen redelijke supers. Dan maar weer terug naar de autostrada. Vlak daarvoor zien we een Conad. Jip heeft weer grit voor zijn bak en wij vlees en vis. De weg naar de veerboot is goed aangegeven. Uiteindelijk zien we een ticketservice. Een man begeleidt ons naar de kassa. Ik snap het, hij wil wat geld voor deze dienst. Ticket retour kost 90 euro. Dat valt mee. Maar waar is de kade. Het wordt een beetje vreemd aangegeven. De boot wordt net geleegd. We worden gesommeerd om alvast de boot op te rijden terwijl auto’s er nog af gaan. Nog nooit mee gemaakt. De ene rijbaan lossen en de andere laden. In een half uur zijn we in Messina. Via de autostrada rijden we naar een camping bij Oliveri tussen de platanen. Een aardige mevrouw legt uit wat er allemaal te zien is in de omgeving. De vissen gaan op de barbecue en Atletico wint van Bayern Munchen. De dag is weer goed.